onsdag 23 maj 2012

Badhuschocken...

Ser till min stora förskräckelse att Kommunstyrelsens AU på Ekerö föreslås fatta beslut på tisdag att riva upp det långt gångna beslutet att bygga badhus på Ekerö. Varför fanns inte informationen när vi i Kommunfullmäktige fattade beslutet om att bygga badhus, att badhuset var avhängigt en försäljning av Ekerö bostäder? Det är ohållbart att jag är med och fattar beslut i Kommunfullmäktige utan att ha hela underlaget - dvs. att kommunen inte får låna några pengar om det ska bli spaden i marken.
 Vi har ju dessutom i budgetarbetet inrymt investeringen uppdelad under 2012, 2013 och 2014. Då sa man ingenting om att kommunen behövde få in en megaintäkt för att budgeten skulle gå ihop!
Det som gör det hela ännu mer förvånande är att kommunen förra året av olika skäl inte investerade ca 60 miljoner kronor i det utrymme man hade inom de ca 100 miljoner kronor som ryms årligen i kommunens egenfinansiering, dvs. ett halvt badhus. Egenfinansiering är att investera med årets skatteintäkter utan att ta upp nya lån.

2 kommentarer:

  1. Hej Fredrik!
    Jag och min familj har längtat efter ett badhus på Ekerö i många år.
    Efter detta svek så litar vi inte alls längre på de borgerliga partierna på Ekerö.
    Det hedrar dig att du säger ärligt vad du tycker och att du erkänner att det pågår konstigheter i kommunfullmäktige.
    Sådana politiker behöver vi fler av.
    Mvh Ekeröbo som ägnar mycket tid i simhallar

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Förlåt sent svar, men bättre sent än aldrig. Tack! Tyvärr har nog viljan att bygga ett badhus varit så stark så man inte har tagit det i rätt ordning, dvs. fram med fakta till väljarna (och oss politiker!) innan valet: Kommunen behöver sälja Ekerö bostäder eller göra en skattehöjning för att ha råd med investeringen. Det finns kanske fortfarande en tredje väg och det är att man ändå får in investeringen i höstens budget genom omprioriteringar. Förra året så fanns ju faktiskt badhuset med i flerårsplanen utan vare sig EB-försäljning eller skattehöjning och den budgeten var jag med att ta beslut om.
    Det ska bli spännande att följa budgetarbetet i höst. Dessvärre måste jag göra det ifrån Tyskland, eftersom jag från och med sommaren är här med familjen och min fru som har en utlandstjänst.

    SvaraRadera